Опис досвіду

 «Здоров’я - це не все, але все без здоров’я - ніщо…»
Сократ


Головна цінність суспільства - життя і здоров’я людини. В умовах ускладнення життя державний курс освітньої політики в Україні передбачає пропаганду здорового способу життя, виконання здорового молодого покоління, якому жити і працювати в Новій державі.
Тому з 2005 року в загальноосвітніх школах введено обовязковий курс «Основи здоров’я» який поступово зміню курс «Основи безпеки життєдіяльності».
Його мета: формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоровя, оволодіння основами здорового способу життя, життєвими навичками безпечної для життя і здоров’я поведінки.
Сучасна ситуація в Україні характеризується соціально-екологічною і політичною нестабільність, зниженням рівня життя більшості громадян, девальвацією моральних норм і цінностей у суспільстві. Все це особливо різко загострює суто підліткові та молодіжні проблеми. Проблема здоров’я зарахована до глобальних проблем, вирішення яких обумовить не тільки розвиток людства, а й його існування як біологічного виду.
Проблема здоров’я завжди розглядається як один з найважливих показників цивілізованості держави, відображення її соціального, економічного, морального стану, фактором трудового, культурного потенціалу суспільства. На сьогодні ця проблема в Україні не вирішена. Захворювання населення за останні роки збільшились більш ніж на третину, і особливо це стосується дітей і підлітків.
У країні панує демографічна криза через скорочення народжуваності і збільшення смертності, йде падіння середньої тривалості життя, зростає кількість спадкових хвороб і рівень загальної інвалідизації населення.
Різке погіршення здоров’я школярів відсутність мотивації вести здоровий спосіб життя, обмежує їх успіхи в навчанні, впливає на професійну підготовку майбутніх спеціалістів і, врешті, гальмує суспільний розвиток.
Саме тому завдання дорослого, а в першу чергу педагога,- допомогти дітям з цим впоратись.
Але, як твердить народна мудрість, можна загнати вола в річку, але змусити його жити не можна. Те саме трапляється з дитиною.  Як би ми, дорослі, не намагалися вберегти її від згубного впливу, які б методи не застосовували для профілактики шкідливих звичок, пропаганди раціонального харчування, само безпеки та багато іншого, якщо у дитини відсутнє почуття особистої відповідальності – зусилля ці марні. Тому я вважаю, що одне із основних завдань сучасного виховання – формування у підлітків відповідальності за власне здоров’я.
Важливо, щоб діти зрозуміли: як подбає про здоров’я в молоді роки, так і будеш ним користуватися в старшому віці.
Постає питання: як протистояти життєвим негараздам, зміцнити своє здоров’я, загартувати організм?
Тому головна мета, яку я ставлю на уроках «Основи здоров’я»:
-       Зорієнтувати дітей на пріоритетність вічних загально - людських цінностей життя і здоров’я;
-       Створити сталу мотивацію на ведення здорового способу життя як необхідної умови саморозвитку самовдосконалення, самозбереження у сучасному світі;
-       Виховувати відповідальність за власне здоров’я.
За даними вчених , за 75 – 80 років життя людина у середньому зїдає 22 тонни їжі і випиває 33 тисячі літрів рідини. Одержуваної при цьому енергії вистачало б на обігрівання квартири площею 100 м2 протягом 10 років.
Французький журнал «Сьянсеві» опублікував дані про те, що за 70 років свого життя середній європеєць проводить: 30 років на ногах, 23 роки лежачи, 17 років сидячі, 16 років – на ходу, 6 – 7 років за вживанням їжі, 560 діб – за приготуванням їжі.
Деякі люди зранку відчувають небажання їсти що межує з огидою. І нічого особливо нездорового у цьому немає: за ніч обмінні процеси в організмі загальмувалися, а з ранку тіло ще не прокинулось і справедливо вважає, що не заробило сніданок. Якщо ти не хочеш їсти, то й робити цього не треба. Інакше замість того, щоб наповнитися енергією. Ти матимеш напівсонний стан, втративши останні сили на перетравлювання вівсянки. Але зовсім відмовлятися від їжі ранком теж не можна, оскільки ближче до обіду ти відчуєш себе знесиленим. Просто поснідай якомога пізніше, попередньо гарно порухавшись. Йогурт, салат, або бутерброд із чорного хліба з сиром  після зарядки не здадуться тобі дуже відразливими.
Дуже часто під час хвороби ти повністю втрачаєш апетит. Відбувається це тому, що твій організм віддає перевагу економії сили, яка витрачається на засвоювання їжі, для боротьби с хворобою. Тому не варто себе годувати через силу, крім тих випадків, коли лікарі на цьому наполягають. Не хочеш їсти – не їж. Також ти маєш право відмовлятися від гарячого молока (з медом, маслом і пінкою, бр-рр!) і поживних бульйонів, які дають тобі стурбовані родичі – ці пробудити теж дуже навантажують систему травлення. Пий краще соки, морси та мінеральну воду. Але якщо апетит зник і не повертається більше трьох днів, обовязково виклич лікаря, навіть якщо ти впевнений, що у тебе звичайна простуда.
А що робити, якщо тобі раптово захотілося зїсти щось таке, чого раніше ти терпіти не міг? Наприклад, кульку у томатному соусі, крес – салат або сухий інжир?
Дістати і з’їсти. Під час хвороби твої харчові інстинкти особливо точно налаштовані, а різка зміна смакових уподобань – яскраве свідчення того, що тобі чогось не вистачає.
Як визначити, чи справді ти голодний? Від запаху курки, що смажиться на сковороді, рот наповнився слиною, хоч з часу обіду пройшло півтори години. Ті встиг зголодніти? Можна перевірити. Уяви собі шматок білого офісного черствого хліба. Уявив? А тепер подумай, чи хочеться тобі його їсти. Якщо не хочеться, значить, ти не голодний по  - спражньому.  І курка може почекати. Якщо хочеться, значить, під час обід ти не отримав потрібних калорій і тобі варто поїсти.
На нью – йоркському щорічному конкурсі зїдання хот – догів переміг 32 – річний японець на прізвисько Кролик. Незважаючи на свої скромні габарити, а вага його лише 45 кілограмів, Кролик поставив новий рекорд: проковтнув за 12 хвилин більше 25 хот – догів і осоромив пр. и цьому чемпіона 1999 р. на прізвисько Термінатор. Кінер, що має вагу 117 кг, рік тому знищив 21 хот – дог, а зараз зїв лише 15.
Японець – не новачок у подібних змаганнях. У 1997 році він зумів зїсти 24 хот доги за 12 хвилин. Пізніше Кролик зізнався: перш ніж вступити у боротьбу за звання ненажери, він тренувався цілий рік.
Переможець конкурсу одержав чемпіонський пояс і 9 кілограмів хот – догів,які він повіз на  батьківщину. До речі, за професією японець–ненажера  - продавець матраців.
Цікаво, що друге і третє місця у цьому році теж посіли японці.
"Справою честі і гідності" вважають французи свою битву з англійцями у галузі виготовлення сосисок. Виробники мясних виробів міста Лангонь вирішили «переплюнути» усіх конкурентів, виготовивши сосиску довжиною в… 23 кілометри. Французькі кухарі цим перевершили своїх англійських колег, що досягли світового рекорду у цьому виді (довжина сосиски лише 22 кілометри), і «нагодували» всіх бажаючих, хто хотів відкусити від такого «сніданку чи обіду, що так раптово виник». Для приготування цієї «рекордної страви» використали близько 200 свиней.
Японські вчені обіцяють людству солодке життя, зробивши сенсаційний висновок: «Шоколад – ефективний захист від карієсу та інших зубних напастей!». Як виявилося, масло какао, що міститься у шоколаду, цілюще діє на зуби, утворюючи на них захисну плівку і запобігаючи цим їхньому руйнуванню.
До речі, подібні речовини містяться у червоному вині і зеленому чаї, однак 100-грамова плитка у декілька разів дієвіше за чашку чаю чи келих вина. При цьому ні з чим не зрівнюваний запах шоколаду сприятливо діє на мозок – уловивши його, він дає команду розслабитися.
Нарешті, шоколад, названий пращурами «їжею богів», концентрує увагу, що важливо для водіїв. Але скільки шоколаду можна вживати на користь? Тим, хто полюбляє дієти, вчені нагадують, що чашка какао містить до 150 кілокалорій шоколадна плитка – вдвічі більше.
У 62 тисячі доларів обійшовся одному тайському мільйонеру розкішний обід з офіціантами у фраках, бавовняними скатертинами та екзотичною кухнею, який він влаштував для 600 найзвичайнісіньких… мавп. Обід відбувся завдяки вірі магната у відоме тайське повіря, ніби мавпи приносять успіх.
Найактивніші пропагандисти вегетаріанства в Україні разом із вченими – медиками, які працюють у 23 країнах світу, стверджують: чим більше людина їсть м’яса, тим вищий рівень холестерину у крові, а значить, і ризик серцево – судинних захворювань. Установлена також залежність між вживанням м’яса і раком товстої і прямої кишки. Крім того, вегетаріанство у наш час економічно вигідне.
Провідні британські і французькі жіночі журнали уклали неофіційну угоду  про те, щоб відмовитися від послуг фотомоделей, які відрізняються природною худорлявістю. Неспокій видавництв модних журналів ґрунтується на звіті Британською медичної асоціації, яка вважає, що дівчата і жінки, які постійно бачать перед собою неймовірно худих моделей, починають відчувати душевний дискомфорт. Вони намагаються наслідувати своїх кумирів, свідомо виснажуючи свій організм, і доводять себе до анорексії (повної відсутності апетиту). За останній рік тільки у Великобританії зареєстровано 60 тисяч випадків порушення обміну речовин, причиною яких стало неправильне харчування і навмисне голодування.
Медики вважають, що мода на худих жінок почалася же у 70-ті роки, її ініціаторами були модельєри, яким просто було вигідно шити одяг для мініатюрних жінок. На сьогодні моделям висуваються неймовірні вимоги. Медики наводять переконливі приклади: Мерілін Монро ніколи не вважалася худою і у неї був середній зріст.
Видавці жіночих журналів ще не відпрацювали деталі угоди. Але якщо  все так і буде, як вони заявляють, то, можливо, найближчим часом із сторінок жіночих журналів зникнуть фотографії Кейт Мосс, Естер Канадас, Джоді Кідд, Калісти Флокхарт, Кортні Кокс, Вікторії Бекхем і багатьох інших красунь.
Як відомо, ідеальної дієти не існує. Наш організм залишає за собою право опиратися будь-яким експериментам з їжею. Тому можна запропонувати спеціальний гороскоп, який допоможе обрати дієту за зірками.
Представникам вогняних знаків (Овнам, Левам і Стрільцям) краще обмежити кількість їжі в ранкові години. Ранок - це вогняна фаза доби. У такий час людина вогняної стихії має поповнювати себе енергією з космосу, а не забруднювати їжею. Максимальну кількість їжі можна приймати в полудень, до 14 години. Для розвантажувальних днів найбільше підходить перша фаза Місяця. У харчуванні завжди необхідна достатня кількість повноцінного білка. Не слід змішувати білки з вуглеводами. У вашому раціоні має бути досить злаків, фруктів, ягід. Слід обмежити солодкі, гострі страви, молочні каші, гриби, чай, каву.
Представникам повітряних знаків (Близнюкам, Терезам і Водоліям) можна посилено харчуватися вранці - о 8 - 10 годині. Після заходу сонця не варто переїдати. Для схуднення найбільше підходять останні дні місяця. Вам підходить їжа з кислим, солодким і солоним смаком, але не рекомендується гірка. Бажано виключити з харчування картоплю, сир, каву, гриби і водянисті овочі - огірки, кабачки, гарбуз.
Земним знакам (Тельцям, Дівам, Козерогам) слід харчуватися рівномірно протягом дня - рано вранці, опівдні і ввечері перед заходом сонця. Найбільш підходящим періодом для схуднення є третя чверть Місяця. Бажано обмежити вершкове масло і молоко, пшоно і білий хліб, солодощі і соління. Корисно харчуватися кисломолочними продуктами, будь-якими овочами і коренеплодами, солодкими фруктами і ягодами.
Для водних знаків (Риб, Раків і Скорпіонів) є своя система харчування, яка залежить від фази Місяця. На зростаючому можна максимально харчуватися в першій половині дня, а на щербатому - якомога більше їсти ввечері, після заходу сонця. У харчуванні не рекомендується сало й ковбаса. Слід обмежити білий хліб, чай, каву, цибулю, часник. Дуже добре вживати "місячні" фрукти - кавуни, дині та солодкі ягоди.
З давніх - давен люди жили в тісному контакті з природою.
Наші далекі предки знали безліч рецептів збереження життя і здоров’я людини. Харчування - це один з них. Колись Гіппократ сказав: «Людина народжується здоровою, всі хвороби приходять до неї з їжею». На своїх уроках, крім лекційного матеріалу, я використовую тестові завдання: «Істи треба з розумом», «Психологічний тип їдця», розказую дітям легенди, казки про овочі, фрукти, про те, який вплив вони мають на людину:
-          Морква - зміцнює память;
-          Капуста - поліпшує роботу шлунку і мозку;
-          Горіхи стимулюють діяльність мозку, зміцнюють нервову систему;
-          Цибуля - допомагає при розумовій та психологічній втомі;
-          Лимон - полегшує сприйняття інформації
-          Полуниця нейтралізує негативні емоції;
-          Помідор - (природний антиоксидант глікоген) сприяє профілактиці астми, викликаної фізичними перевантаженнями;
-          Часник лікує інфекційні захворювання.

Разом з учнями пишімо творчі роботи, малюємо, читаємо художню літературу. Це допомагає дітям довідатися,  наскільки розумно треба поводитися за обіднім столом, навчитися дбайливо ставитись до цього, ми складаємо для кожної дитини особистий розпорядок дня, який допомагає розподіляти свої сили. В старших класах ця проблема вирішується за допомогою ситуаційних задач по темі та алгоритмів виходу з них.
Мене, як  і багатьох людей нашого суспільства, турбує питання негативного впливу на молодь реклами, негативних соціальних явищ, які пропагують нездоровій спосіб життя. Але навіть в нашій суворій дійсності можна і необхідно забезпечити більш-менш  нормальне здорове життя дитини через заняття спортом, фізкультурою, туристичними походами, мандрівками, через правдиву інформацію, яка стосується тютюну, алкоголю,наркотиків. Для кожної дитини тема «Шкідливі звички» сприймається особисто,в залежності від віку та розвитку. Якщо діти молодшого віку лише чують про паління, алкоголь, наркотики, то я застосовую такі методи навчання:

-       Створення антиреклами тютюну, алкоголю, наркотичних речовин
-       Рольові ігри (обігравання цих сюжетів)
-       Написання диктантів «Із історії тютюну», «Компанія проти паління», и т.д.

З дітьми старшого віку я проводжу бесіди, працюю з тестами, розбираю ситуаційні задачі. Особливо подобається старшокласникам інтелектуальна гра брейн -рінг «Шкідливі звички в житті людини», під час якої діти переконуються у тому, що наше  здоров’я у наших руках.
Але всім відомо, що існує ще один фактор, який має вплив на здоров’я людини. Це її емоції. Негативні думки пригнічують людину, а позитивні додають натхнення і здоров’я. Тому діти у віці 13 - 16 років повинні знати якомога більше про емоційне здоров’я, з яким пов’язані розвиток інтелекту, мислення, творчості, пам’яті, бажання вчитися. Знати, що емоційне здоров’я тісно повязане з фізичним станом організму. Відсутність такого поняття як «Здорова людина» приводить до того факту, що сучасні діти - нездорові. Їхні хвороби - це наслідки не тільки соціальних умов, а й духовної спустошеності дорослих. І тому дитяча наркоманія, тютюнокуріння, байдужість, вживання брутальних слів - це також  недуги, які потрібно лікувати. І тому важливо навчити дітей керувати своїми емоціями та почуттями.
У своїй роботі я широко застосовую уроки - роздуми, уроки конференції:
«Як ти сприймаєш життя»
«Твоя самооцінка»
«Ви і технічний прогрес»
«Який у Вас характер»
«Чи схильні Ви до ризику»

Ці уроки допомагають дітям пізнати себе краще, дізнатися про себе щось нове,пробудити почуття відповідальності за власне здоров’я, прищепити любов до здорового, активного способу життя.
Уроки основ здоров’я - це перша стежечка на великому шляху здоров’я. І мене дуже хотілося б, щоб здоровий спосіб життя пропонувався і на інших уроках.

Не привертайте на себе погибель
Діяннями рук ваших.

Біблія: Премудрість Соломона

В зв’язку з вище викладеним, рекомендую проводити:

1.     Конкурси постерів «Молодь за здоровий спосіб життя»
2.     Рейди «Кинь цигарку»
3.     Індивідуальні бесіди з учнями:
«Палити - здоровю шкодити»
«Суспільство-без паління»
4.     Виховні години:
«Я - і моє здоров’я»
«Чи важко мати - шкідливі звички»
«Екологія здоров’я»
5.     Батьківські всеобучі:
«Вільний час вашої дитини»
«Раціональне харчування»
«Духовний світ людини та її здоров’я»

Як відомо, найбільший вплив на дитину має особистий приклад педагога, батьків, дорослих. Для того, щоб виховати здорове покоління, необхідно дотримуватися здорового способу життя уже сьогодні, щодня, постійно.

Ми повинні самі вірити в те , чому навчаємо наших дітей.








Комментариев нет:

Отправить комментарий